18 Οκτ 2009

Ο μαθητής Μανώλης Βλατάκης βραβεύτηκε από τη NASA για τον «Σχεδιασμό του Υπερηχητικού Αεροσκάφους του 2020»


H διεθνής επιστημονική κοινότητα «Cogito», που απαρτίζεται από πανεπιστημιακούς απ’ όλο τον κόσμο, όλων των γνωστικών αντικειμένων (φιλοσοφία, μαθηματικά, αστροφυσική, πληροφορική κ.λπ.), τον αποκαλεί «Αϊνστάιν».
Το προσωνύμιο, που απονέμεται μάλιστα από ειδική επιτροπή της «Cogito», το είχε αποκτήσει πριν από την πρόσφατη βράβευσή του από τη NASA στον διαγωνισμό «Σχεδιασμός του Υπερηχητικού Αεροσκάφους του 2020». Οπως και πολύ πριν η Ελλάδα ανακαλύψει, μέσω Γιώργου Παπανδρέου, τον γκουρού της οικονομίας Τζόζεφ Στίγκλιτς, ο Μανώλης Γκαραγκούνης-Βλατάκης αντάλλασσε e-mails με τον νομπελίστα καθηγητή.
Ποιος είναι όμως ο βραβευμένος και διεθνώς καταξιωμένος Ελληνας σύγχρονος «Αϊνστάιν»; Μα ένας 17χρονος μαθητής της Γ’ τάξης του... ταπεινού Λυκείου Καρέα, που εδώ και καιρό είναι ο πρώτος Ελληνας που έγινε δεκτός στη «νεανική ομάδα» του «Cogito».

Πριν από λίγους μήνες απέσπασε το 3ο βραβείο της NASA στον παραπάνω διαγωνισμό. Η πρώτη διάκριση πήγε στο βασιλικό κολέγιο της Ινδίας, η δεύτερη στο ρουμανικό παράρτημα του MIT και η τρίτη στο... Γενικό Λύκειο Καρέα. Σημειώνεται ότι οι χαρακτηρισμοί της NASA για το επίπεδο του διαγωνισμού περιλαμβάνουν τις λέξεις «Υψηλού Επιπέδου» και «Ακαδημαϊκός».

Οι κεντρικοί άξονες
Η εργασία του χαρισματικού 17χρονου Μανώλη προσπάθησε να απαντήσει στο αίτημα εκπομπής μηδενικών ρύπων με το υδρογόνο ως αποκλειστικό καύσιμο και παράλληλη οριστική επίλυση των περιορισμών που παρουσιάζει η χρήση του.

Αλλοι κεντρικοί άξονες της εργασίας ήταν ο ριζικός περιορισμός του θορύβου χάρη στην εξέλιξη μιας τεχνικής που χρησιμοποιούνταν παλαιότερα στα διαστημόπλοια, το σχετικά περιορισμένο κόστος της όλης κατασκευής και ο επαναστατικός νέος κινητήρας. Βοηθός και συνεργάτης του ήταν ο Δημήτρης Τσούνης.

Ο Μανώλης είναι παλαιός γνώριμος του αμερικανικού αεροναυπηγικού γίγνεσθαι. Πριν από δύο χρόνια η εργασία του, ως μαθητή της Α’ λυκείου τότε, «Σχεδιασμός Καινοτομιών στον Αεροδυναμικό Τομέα με ορίζοντα το 2052», απέσπασε εύφημο μνεία.

«Μέσα από βιβλία και πολύ διάβασμα κατάφερα να αποκτήσω μια εικόνα του τι αναμένεται να συμβεί στον χώρο μέχρι το 2030. Προσπάθησα να φανταστώ πού θα πάει το πράγμα 20 χρόνια αργότερα», εξηγεί στο «Εθνος της Κυριακής» ο Μανώλης. Οι πύλες της NASA άνοιξαν για τον ταλαντούχο νεαρό μαθητή χάρη στο, καρτεσιανής έμπνευσης, διεθνές φόρουμ «Cogito».

«Oλα ξεκίνησαν από το μάθημα πληροφορικής της Γ’ γυμνασίου, όταν η καθηγήτρια διέγνωσε την κλίση μου στα μαθηματικά. Με έφερε αμέσως σε επαφή με σημαντική συνάδελφό της του αμερικανικού πανεπιστημίου John Hopkins. Στη συνέχεια εξετάστηκα μέσω Ιντερνετ σε μαθηματικά, φυσική και χημεία. Λίγο αργότερα έγινα δεκτός στη «νεανική ομάδα» της κοινότητας «Cogito». Με αυτόν τον τρόπο δίνεται στα παιδιά η δυνατότητα να ανακαλύψουν τον πιθανό μαικήνα και τελικά τον δρόμο τους», υπογραμμίζει ο εκκολαπτόμενος... καθηγητής.

E-MAIL ΜΕ ΣΤΙΓΚΛΙΤΣ
«Ακούγεται τρελό αλλά ανταλλάσσαμε e-mails με τον Τζόζεφ Στίγκλιτς». Η επικοινωνία του 17χρονου μαθητή με τον νομπελίστα καθηγητή αφορούσε -τι άλλο;- την οικονομική κρίση. Ξεκίνησε από ένα, υπό προϋποθέσεις, ανοικτό φόρουμ, όπου οι συμμετέχοντες μπορούσαν να υποβάλλουν ερωτήσεις στον διακεκριμένο ακαδημαϊκό. Συνεχίστηκε σε περισσότερο προσωπικό επίπεδο για θέματα που αφορούσαν τις έννοιες του χρέους και του ελλείμματος.

ΤΑ ΧΟΜΠΙ
Μαντινάδες, 3 γλώσσες και κολύμπι

Ο Μανώλης χειρίζεται 3 ξένες γλώσσες, είναι μαθητής του 20 και κατάγεται από την Κρήτη. Θεωρείται διαπρεπής «μαντιναδολόγος» με ταλέντο στη σύνθεση και στον αυτοσχεδιασμό, αλλά η σχέση του με τη μουσική είναι συνολικότερη. Διαβάζει πάντοτε με μουσική υπόκρουση, είτε πρόκειται για τους παραδοσιακούς δρόμους της κρητικής λύρας είτε για τον Ιγκι Ποπ. Συνεχίζει να μελετά τον Πλάτωνα, να διαβάζει ιστορικά μυθιστορήματα, καθώς και την «Ασκητική» του Καζαντζάκη, «το πανέμορφο βιβλίο με τις άπειρες προεκτάσεις, που αποκαλύπτονται μέσα από τις διαδοχικές αναγνώσεις». «Αισθάνομαι παρατηρητής των διαδρομών της Ιστορίας. Λατρεύω το κολύμπι μακρινών αποστάσεων, τον χορό και το θέατρο», τονίζει.

ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ
Παρά τις διακρίσεις πρέπει να δώσει Πανελλαδικές

Ο Μανώλης Βλατάκης δεν έχει καμία σχέση με τον τυπικό «σπασίκλα». Συμμετείχε στο 15μελές του σχολείου του επί τρία χρόνια, δίνοντας μάχες για τα κτιριακά προβλήματα που βρίσκονται ακόμα σε εκκρεμότητα.

Το παράπονό του είναι ότι, παρ’ όλες τις μοναδικές διακρίσεις που έχει καταφέρει μέχρι σήμερα, η ακαδημαϊκή του διαδρομή είναι υποχρεωμένη να περάσει μέσα από την πεπατημένη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αφού προς το παρόν το προνόμιο της απαλλαγής από αυτές αναλογεί μόνο σε όσους διακρίνονται στις βαλκανιάδες και ολυμπιάδες μαθηματικών, φυσικής κ.λπ. Επιπλέον, η προετοιμασία για τις Πανελλαδικές τού στερεί εκ των πραγμάτων τη δυνατότητα της συμμετοχής στον φετινό διαγωνισμό της NASA.

Εκσυγχρονισμός
«Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που πρέπει να συμπεριλάβει θεσμούς όπως η Ολυμπιάδα ρομποτικής, οι διαγωνισμοί της NASA κ.λπ. Πρόκειται για αναγκαιότητα που ξεπερνά κατά πολύ τις όποιες προσωπικές μου ακαδημαϊκές βλέψεις», λέει ο Μανώλης.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε ο Μανώλης Βλατάκης ήταν εισηγητής του «Παγκόσμιου Συνεδρίου για τα Χαρισματικά και Ταλαντούχα Παιδιά», που έγινε στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας.

«ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ»
Κάποια στιγμή οι αλλοδαποί συνάδελφοι του «Cogito» ζήτησαν από τον Μανώλη ένα δείγμα για να κατανοήσουν τη χροιά του ελληνικού προφορικού λόγου. Ο 17χρονος μαθητής έφτιαξε ένα αρχείο ήχου και το διοχέτευσε στο αντίστοιχο διαδικτυακό φόρουμ της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας. Η επιλογή του ήταν απλή αλλά στοχευμένη. Ο νεαρός «Αϊνστάιν» απήγγειλε τη «Ρωμιοσύνη»...
ΚΩΣΤΑΣ ΛΟΥΚΟΠΟΥΛΟΣ


ΕΘΝΟΣ